25 apr. `24

80 jaar vrijheid Groningen

In 2025 vieren, herdenken en onderzoeken Groningers ‘vrijheid’

In 2025 viert en herdenkt de provincie Groningen 80 jaar vrijheid met een groot programma vol tentoonstellingen, theater, lezingen, workshops, educatieve projecten en nog veel meer. Daarbij gaat het niet alleen om de Tweede Wereldoorlog, maar ook over recente oorlogssituaties en over de betekenis van ‘vrijheid’.

Juist nu is vrijheid zo belangrijk. Door alle oorlogen in de wereld, realiseren we ons maar al te goed dat vrijheid niet gewoon is. De projecten onder de vlag van 80 jaar vrijheid Groningen nodigen iedereen uit om na te denken over vrijheid – in de breedste zin van het woord – en om erover in gesprek te gaan. Wat is vrijheid nou eigenlijk precies? En wat kunnen we zelf doen om het te waarborgen?

Samenwerking
80 jaar vrijheid Groningen is een samenwerkingsverband van musea, onderwijsinstellingen, culturele partijen en erfgoedinstellingen in de provincie Groningen. Gezamenlijk organiseren ze een provincie-breed programma van activiteiten, waar iedereen zich welkom moet voelen. Met kunst, cultuur en erfgoed worden mensen bij elkaar gebracht om zo – op kleine schaal – samen te werken aan vrijheid.

De startbijeenkomst wordt gehouden op 14 februari 2025 in de Nicolaïkerk in Appingedam. Gedurende het hele lustrumjaar vinden er activiteiten en manifestaties plaats. Op dit moment is het programma nog volop in ontwikkeling. Iedere organisatie in de provincie Groningen, klein of groot, is van harte welkom om mee te doen. Inmiddels zijn er al zo’n 40 partijen aangesloten bij 80 jaar vrijheid Groningen, afkomstig uit alle Groninger gemeenten. De coördinatie is in handen van Museum aan de A.

Lees en ontdek meer op de website van 80 jaar vrijheid Groningen.