Navigatie overslaan

Zien & doen
Geweest: 1 oktober 2022 - 1 oktober 2022

Dag van de Groninger Geschiedenis special

Er staat een bisschop voor de stad
Zijn naam is Bernhard von Galen. Deze vechtlustige bisschop uit Münster is beter bekend onder zijn bijnaam Bommen Berend. Precies 350 jaar geleden belegerde hij Groningen. De Dag van de Groninger Geschiedenis special staat daarom volledig in het teken van 1672.

Op zaterdag 1 oktober openen de Groninger Archieven de deuren om samen met bezoekers het Rampjaar 1672 in Groningen onder de loep te nemen. Reis door middel van workshops, lezingen en rondleidingen met ons mee naar de 17e eeuw, naar de tijd van het Beleg van Groningen. Deze activiteiten sluiten aan bij de landelijke Maand van de Geschiedenis, met dit jaar als thema Wat een ramp!

Museum aan de A biedt die dag de Bommen Berend Expeditie aan. Tijdens deze theatrale stadswandeling ontdek je waar Bommen Berend de stad aanviel en hoe de Stadjers zich manhaftig verzetten. Met bezoek aan dé Bommen Berend Bom in ons museum.

Mick Hartstra en Gerard Vonk vormen samen het duo van Struun'n

(Gronings voor struinen, kuieren of wandelen) en kennen Groningen op hun duimpje. Ze organiseren stadswandelingen waarin ze Stad en Ommeland vanuit verschillende perspectieven laten zien.
AANMELDEN: https://bit.ly/3QWC0et