Geweest: 4 februari 2023 - 13 augustus 2023

De Groninger Galerij - Portretten uit het aardbevingsgebied
En hoe nu verder?

Noorderlicht - Noorderbreedte

Fotograaf en beeldend kunstenaar Alice Wielinga maakte foto’s van veertien Groningers uit het getroffen gebied. Ze ensceneerde de foto’s in een landschap dat is geïllustreerd met schilderingen van zand. Dat zand komt uit de Groninger bodem en is gemengd met gekleurde Japanse inkt. In de tentoonstelling komen de geportretteerden aan het woord over hun visie op de gaswinning en de toekomst van hun regio. De fotocomposities gecombineerd met de verhalen van de bewoners geven een uniek beeld van het aardbevingsgebied en laten een voorzichtig geloof in de toekomst zien. In de tentoonstelling kom je ook alles te weten over de geschiedenis van de gaswinning en de aardbevingsproblematiek in Groningen. Bovendien kun je aan de leestafel boeken lezen, podcasts luisteren en je eigen ideeën over de toekomst van Groningen delen.

Alice Wielinga (1981) werkt aan toonaangevende projecten over de hele wereld en niet per se in de ‘gemakkelijkste’ landen of met de ‘doorsnee’ verhalen. Ze werkte in Noord-Korea, Pakistan, Cuba, China en Japan. Ze won verschillende internationale prijzen. In Italië werd ze verkozen tot één van de vrouwelijke fotografen die ‘de geschiedenis van de twintigste-eeuwse fotografie ingrijpend beïnvloed en veranderd hebben’. Tijdens het gerenommeerde fotofestival Les Rencontres d’Arles werd ze benoemd tot de Laureaat, in Moskou sleepte ze de eerste prijs tijdens de Moscow International Photo Awards binnen en in Sharjah, een van de Verenigde Arabische Emiraten, kreeg ze een Oscar van de fotografie uitgereikt. Over haar werk in Noord-Korea gaf ze een Ted talk tijdens TEDx Amsterdam Women.

De tentoonstellingen De Groninger Galerij - Portretten uit het aardbevingsgebied is tot stand gekomen uit een samenwerking tussen Noorderlicht, Noorderbreedte, Museum aan de A en Museum Beeld en Geluid Den Haag. De tentoonstelling is onderdeel van Hernieuwde Energie, een meerjarige samenwerking tussen BPD Cultuurfonds en Noorderlicht. “Het bestuur van BPD Cultuurfonds hoopt op deze wijze, in samenspraak met Groningen en de Groningers, een positieve bijdrage te leveren en andere partijen te inspireren om in dit deel van Nederland te investeren. De eigenheid van dit gebied verdient onze blijvende waardering en aandacht,” vertelt Mirjam van ’t Veld, voorzitter bestuur BPD Cultuurfonds.

Alice Wielinga Fotografie