Geweest: 19 oktober 2023 - 19 oktober 2023
Vanaf 20:00 tot 21:30

Het koffertje van Ida Vos

Deze lezing is onderdeel van 10 Groninger vrouwen in 10 Groninger gemeenten. Op uitnodiging van Museum aan de A brengen erfgoedinstellingen uit heel Groningen een historische vrouw voor het voetlicht.

Vanwege de expositie 'Vraauwlu' in Museum aan de A, organiseert Synagoge Groningen op donderdagavond 19 oktober een bijzondere lezing over een in Groningen geboren Joodse vrouw: Ida Vos (1931-2006), geboren Gudema. In deze lezing vertelt haar zoon Bert over de levensgeschiedenis van de Groningse schrijfster Ida Vos, maar ook over de jarenlange tournee door Nederland met dit verhaal.

Al 15 jaar lang reist violist en verhalenverteller Bert Vos langs Nederlandse scholen en theaters om het verhaal te vertellen van zijn moeder, Ida Vos. Deze bekende, van oorsprong Groningse schrijfster, moest als Joods meisje in de Tweede Wereldoorlog onderduiken, waardoor haar leven gered werd. Na de oorlog schreef zij vele jeugdboeken, waarvan ‘Wie niet weg is wordt gezien’ het meest beroemd en bekroond is.

Toen Ida in 2006 overleed, besloot zoon Bert om het stokje over te nemen. Samen met zijn band, The Klezmer Society, maakte hij de voorstelling ‘Het koffertje van Ida Vos’. In deze voorstelling maakt Bert het grote en niet te bevatten verhaal zo klein en persoonlijk, dat je het mee kan voelen. Uiteraard is er volop gelegenheid voor het stellen van vragen.Dit wordt nog versterkt door de klezmermuziek, die het verhaal laat bezinken en richting geeft. Inmiddels is deze voorstelling al 217 keer gespeeld, met een totaal bereik van meer dan 15.000 kinderen!

Praktische informatie

Een persoonlijk verslag van verhalenverteller en violist Bert Vos, zoon van de Joodse schrijfster Ida Vos
19 oktober | 20.00 - 21.30u (inloop vanaf 19.30u)
Locatie: Synagoge Groningen, Folkingestraat 60