Zien & doen
Geweest: 20 november 2022 - 4 december 2022

Sinterklaas logeert in Museum aan de A

SINTERKLAAS LOGEERT IN MUSEUM AAN DE A
Een paar weken geleden ontving Nicolette Bartelink, directeur van Museum aan de A, een bijzonder mailtje uit Spanje. Sint-Nicolaas is dit jaar weer van plan om naar Groningen te komen en wil graag in hartje stad logeren. De Goedheiligman heeft zijn oog laten vallen op de chique directiekamer in het eeuwenoude Canterhuis van Museum aan de A (opvolger van het Noordelijk Scheepvaartmuseum) in de Brugstraat in de stad. Midden in het A-kwartier, vlakbij de A en in de schaduw van de Akerk die aan hemzelf gewijd is. Sinterklaas blijft twee weken logeren en iedereen kan vanaf zondag 20 november een kijkje in zijn kamer komen nemen. Ook kun je een tekening, kleurplaat, brief of verlanglijstje voor de Sint afgeven en zijn er oude Groninger Sinterklaasgebruiken te zien. De kamer is tijdens openingstijden van het museum gratis toegankelijk.

Goedheiligman
Sinterklaas schreef “Zoals u weet hebben de Groningse kinderen een speciaal plekje in mijn hart, daarom heb ik er heel veel voor over om te proberen echt elk kind een cadeautje te brengen. Dat kost veel tijd. Om optimaal gebruik te maken van mijn tijd, is een goede nachtrust heel belangrijk.” De directeur was blij verrast met het mailtje maar begint nu toch ook wat zenuwachtig te worden. “Sint-Nicolaas is mijn naamheilige én ik ben 6 december jarig dus de Goede Sint is al mijn hele leven mijn favoriete heilige. We zijn vereerd dat hij twee hele weken onze gast zal zijn.“

Sinterklaaskamer
De medewerkers van het museum zijn druk bezig om de kamer in orde te maken, dat is nog best aanpoten. Er is een mooi oud bureau om brieven en verlanglijstjes aan te lezen, er is een relaxstoel en een lekker bed om in weg te kruipen. Natuurlijk is er plek voor zijn opladers, favoriete foto’s en andere persoonlijke spulletjes. En niet te vergeten voor het Grote Sinterklaasboek. “Om Sints verblijf een Gronings tintje te geven, laten we ook wat Sinterklaasgebruiken van vroeger uit de hele provincie zien. Die kent de Sint natuurlijk wel, maar hij is soms wat vergeetachtig, heb ik gehoord. Maar goed, we zijn er -bijna- helemaal klaar voor!” aldus Bartelink.

Vanaf zondag 20 november
Op zaterdag 19 november komt Sinterklaas aan in de Stad Groningen. ’s Avonds zal hij in het museum eerst zijn koffer uitpakken, even bijkomen en de intocht online terugkijken. De Goedheiligman is zelf natuurlijk heel druk maar hij vindt het leuk als kinderen vanaf zondag 20 november een kijkje komen nemen in zijn kamer. Ze kunnen dan ook een tekening, kleurplaat, brief of verlanglijstje voor de Sint afgeven.

Openingstijden Sinterklaaskamer:
20 november t/m 4 december
Dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur
Zondagen 13.00- 17.00 uur (maandagen gesloten)
De Sinterklaaskamer is een samenwerking van Museum aan de A en de Koninklijke Vereeniging van Volksvermaken.