Geweest: 24 februari 2024 - 24 februari 2024
Vanaf 13:00

Stadswandeling langs sporen van het slavernijverleden in Groningen

Op vrijdag 23 februari verschijnt de vierde, herziene druk van het boek Sporen van het slavernijverleden in Groningen van Barbara Henkes, Lieuwe Jongsma en Margriet Fokken. Op zaterdag 24 februari organiseert Museum aan de A daarom een stadswandeling die je langs sporen van het slavernijverleden van Groningen voert.

Er start een wandeling om 13.00 uur en om 15.00 uur.
Deelname is € 5 per persoon en de wandeling duurt 90 minuten.
Er is een beperkt aantal plaatsen, dus aanmelden is noodzakelijk.
Dat kan via info@museumaandea.nl

150 jaar geleden kwam er een einde aan de slavernij in Nederland en de overzeese gebieden. Na meer dan 200 jaar slavenhandel, waarbij onder andere Nederlandse schepen Afrikanen naar Zuid- Amerika vervoerden. Het vervoer van de tot slaaf gemaakten gebeurde voornamelijk door de WIC (West Indische Compagnie), die in totaal vijf hoofdkantoren in Nederland had. Eén daarvan stond in Groningen, destijds Stad Lande genoemd. Maar de slavenhandel en slavernij die zich in het kielzog van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) manifesteerden, ging evenmin aan de Groningers voorbij.

Sporen van het slavernijverleden van Groningen
Het boek Sporen van het slavernijverleden in Groningen verscheen voor het eerst in 2016. Dankzij de groeiende belangstelling voor het onderwerp, werd het boek al twee keer herdrukt. Voor de 4e druk was het boek toe aan een herziening, of beter: een actualisering en een stevige uitbreiding. Lag eerder de nadruk vooral op de Groningse betrokkenheid van de West-Indische Compagnie en de daarmee verbonden trans-Atlantische slavernij, in deze druk ook de rol van de Verenigde Oost-Indische Compagnie opgenomen. Al was er geen afdeling van de VOC in dit gewest, dan nog kon men profiteren van de opbrengsten die de handel en wandel in dat deel van de wereld met zich meebracht. Gefortuneerde Groningers belegden hun geld in de Groningse afdeling en andere Kamers van de West-Indische Compagnie, evenals in die van de Verenigde Oost-Indische Compagnie.