Geweest: 19 september 2020 - 28 februari 2021

Stort! 10.000 jaar Groningers en hun afval

In en om de stad wordt al meer dan 10.000 jaar afval geproduceerd, begraven, weggegooid, verbrand, gedumpt en gestort. Je denkt er dan vanaf te zijn, maar niets is minder waar, het duikt altijd ergens onverwacht op. STORT! neemt je mee naar de wereld van afval van bijna 500 generaties terug, naar de middeleeuwse Groningse vuilnisstad, naar het vuilstort van 1600 en het stadsvuil uit de tijd van onze grootouders en hun (achter)kleinkinderen nu. In STORT!, een initiatief van geschiedenisdocent Nick Landman, zien bezoekers welke verhalen de bodemvondsten ons kunnen vertellen en hoe ons denken over vuilnis geleidelijk is veranderd. De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Noordelijk Scheepvaartmuseum en Groningen Schoon Dankzij Mij.

Bodemvondsten met een verhaal
Opgravingen in de slotgracht rondom het kasteel van Alva, bij het huidige Hereplein, legden gedumpt afval van 1577 tot 1600 bloot. Buiten de stad, in het Friescheveen, vond Nick Landman verschillende objecten tussen de boomwortels. Het natuurgebied bleek tussen 1910-1930 een oude stortplaats van stadsvuil te zijn geweest, om de dijk te beschermen tegen afkalving. Ook bij het Aduarderdiep en in Hoogkerk worden zelfs nu nog glazen potjes, parfumflesjes en antieke shampooflessen gevonden. In de expositie wordt een keuze uit het ‘gevonden’ afval door de eeuwen heen getoond.

Nieuwsgierig naar hoe deze tentoonstelling eruit zag?