Geweest: 12 februari 2023 - 12 februari 2023
Vanaf 19:30

Theatervoorstelling IJje Wijkstra - Romance mondt uit in dramatisch bloedbad 1929

De vrijgevochten klompenmaker IJje Wijkstra schiet op 18 januari 1929 vier veldwachters dood bij zijn huis in Doezum in het Groninger Westerkwartier. IJje snijdt ze alle vier de keel door en steekt daarna zijn huisje in brand. Dat deed hij omdat de veldwachters zijn huisgenote en geliefde Aaltje kwamen ophalen voor een gesprek bij de rechtbank in Groningen. Aaltje was namelijk bij IJje ingetrokken en had haar zes kinderen onverzorgd achtergelaten.

De moordzaak, nu 94 jaar geleden, had een enorme impact op de regio en was lange tijd voorpaginanieuws. De uitvaartplechtigheid van de veldwachters in Groningen trok extreem veel publiek. Hoe kon het zo erg uit de hand lopen in het doorgaans zo rustige Groninger Westerkwartier?

In het kader van Valentijnsdag vertellen de verhalenvertellers van vertellerscollectief Kom Op Verhoal van Mien Westerkwartier op zondagavond 12 februari in verschillende zalen in Museum aan de A het waargebeurde verhaal van IJje Wijkstra. Het verhaal van een romance die onverwacht uitmondt in een dramatisch bloedbad. De voorstelling, in het Westerkwartiers, is prima te volgen door niet-Westerkwartierders, begint om 19.30 uur en kost € 7,50 per persoon. Aanmelden kan t/m 10 februari via info@museumaandea.nl.