Navigatie overslaan

Zien & doen
Geweest: 11 juni 2023 - 7 januari 2024

VERLENGD - Zwart in Beweging - Ode aan het doorzettingsvermogen en de veerkracht van de Zwarte Mens

Een ode aan het doorzettingsvermogen en de veerkracht van de Zwarte Mens.

Op 1 juli 1863 wordt slavernij in Suriname en de Caraïbische eilanden bij wet afgeschaft. In die wet stond ook dat tot slaaf gemaakten op de plantages in Suriname nog tien jaar onder ‘toezigt van den Staat’ bleven vallen. Dat betekende dat ze gedwongen werden om tot 1873 op plantages te blijven werken, nu weliswaar betaald. Daarom herdenken we in 2023 dat de slavernij 150 jaar geleden werd afgeschaft en vieren we de vrijheid. Toch voelen veel mensen de doorwerking van de slavernij nog elke dag. Charles Goudsmit (Makassar, Indonesië, 1954) kok, dichter, activist en wereldverbeteraar heeft deze caleidoscoop met schilderijen, poëzie, film, foto's en objecten van zes kunstenaars met roots in de Afrikaanse diaspora samengesteld.

Exposerende kunstenaars: Guillaume Pool (Paramaribo, 1930), Janne Igbuwe (Amsterdam, 1996), Oswaldo Sield (Paramaribo, 1960), Anne-Jesuina (Hamburg, 1989) en E.Rudo Walker (Paramaribo, 1942).

Kijk hier voor info over de kunstenaars en het activiteitenprogramma bij Zwart in Beweging.

Schrijver Vamba Sherif (Liberia, 1973) deed onderzoek naar wat er in de literatuur geschreven is over Zwarte Mensen en slavernij:
‘De Afrikaanse diaspora is het gevolg van de Trans-Atlantische slavernij maar te midden van die hevige en verwoestende verandering stónd de Afrikaanse mens. Door te strijden voor vrijheid en waardigheid, door gebruik te maken van zijn kracht en genialiteit, wist de Afrikaanse mens op het continent en in het diaspora slavernij en kolonialisme te doorstaan. Zwart in Beweging is een ode aan de veerkracht en het doorzettingsvermogen van de Afrikaan die weigerde zijn (…) toestand te aanvaarden.’

Naast Sherif maak je in deze caleidoscoop van schilderkunst, fotografie, film, poëzie en voorwerpen kennis met vijf andere kunstenaars. Voor mij is hun werk een voorbeeld van Kracht en Waardigheid van hedendaagse kunstenaars met roots in de Afrikaanse diaspora. Guillaume Pool (Paramaribo, 1930), Janne Igbuwe (Amsterdam, 1996), Oswaldo Sield (Paramaribo, 1960), Anne-Jesuina (Hamburg, 1989) en E.Rudo Walker (Paramaribo, 1942)

"Voor mij is de verbinding met de ander en het streven naar rechtvaardigheid belangrijk.

Charles Goudsmit, Stichting Pittig Gekruid

Keti Koti Viering Groningen 2023
Zwart in Beweging is onderdeel van Keti Koti Viering Groningen 2023, een cultureel programma in juni, juli en augustus rondom de afschaffing van de slavernij. Keti Koti Viering Groningen 2023 wordt mogelijk gemaakt door gemeente Groningen. Deelnemende partijen zijn Akerk, Dia di Tula Groningen, Discriminatie Meldpunt Groningen, GRID Grafisch Museum Groningen, Groninger Museum, Kwaku Groningen, Museum aan de A, Noorderpoort, Pittig Gekruid, SPOT en Theater de Steeg.