23 jun. `22

Tentoonstelling Slavernij. En de Groningers? geopend

Vanmiddag opende commissaris van de Koning René Paas samen met Delno L.A. Tromp onder grote belangstelling de tentoonstelling Slavernij. En de Groningers? in Museum aan de A (de opvolger van het Noordelijk Scheepvaartmuseum). Delno L.A. Tromp zorgde ervoor dat objecten van het Kura Hulanda museum op Curaçao in de expositie te zien zijn. Onder andere de halsband en hand- en enkelboeien van tot slaaf gemaakten illustreren op pijnlijke wijze de rol van Groningers bij de handel in mensen en slavernij. Meer dan honderd gasten keken op de historische binnenplaats naar een beklemmende dansperformance door jonge dansers van Noordstaat over de sporen van het slavernijverleden. Het museum werkte met verschillende partijen samen om meerstemmig de zwarte periode uit de Groninger geschiedenis te duiden. Het is een eerste stap richting een meer diverse representatie in het museum. Directeur Nicolette Bartelink licht toe: “Tijdens het project realiseerden we ons dat de nieuwe koers naar Museum aan de A niet alleen interessant maar ook echt nodig is. We willen een museum zijn dat een meerstemmig geluid laat horen en als ontmoetingsplek ruimte biedt aan de vele gemeenschappen in de hele provincie. We worden een museum van, voor en door Groningers”. De tentoonstelling is gemaakt door Annet van der Meer en te zien tot 8 januari 2023.