Zien & doen
Nu te zien t/m 3 november 2024

Definitely Def - 2024 Impressionistische film van kunstenaar en filmmaker Gabriel Lester

Van 3 oktober t/m 3 november is bij Museum aan de A de presentatie ECHTE KUNST – de opkomst van de Groninger graffiti te zien. In de jaren tachtig was het gebied tussen het oude Groninger Museum, het Pomphuis en het huidige Museum aan de A schimmig, in verval en sterk verpauperd. Dit is de sfeer van de vormende jaren van kunstenaar en filmmaker Gabriel Lester. Lester, voormalig graffiti-artiest en hiphopmuzikant, groeide op in Groningen en maakte straatkunst. Hij gebruikte met zijn vrienden de muren van de stad als canvas. Met zijn steeds veranderende video-installatie Definitely Def – 2024 neemt hij je mee terug naar het gevoel van de jaren tachtig.

Bij ECHTE KUNST wordt een aantal activiteiten georganiseerd zoals stadswandelingen en de internationale TAG Conference. Kijk voor het hele programma op groningerarchieven.nl.

Je kunt van 3 oktober t/m 3 november van dinsdag t/m zondag van 13.00 – 17.00 uur de video-installatie bekijken. Een passe-partout is € 5 (voor hele looptijd van de video-installatie).

Definitely Def - 2024
Gebaseerd op zijn eigen ervaringen, aangevuld met archiefmateriaal en nieuw opgenomen beelden, keert Gabriel Lester in zijn video-installatie terug naar de opwindende periode waarin zijn crew van medeschrijvers grote illegale muurschilderingen aanbracht op de muren van de stad Groningen. Deze acties werden tot in de puntjes gepland en uitgevoerd. Naast spuitbussen zaten in hun sporttassen ook gereedschappen om deuren te openen of prikkeldraad door te knippen. Deze vaak nachtelijke escapades zijn te vergelijken met het plannen en uitvoeren van een bankoverval. Dit bekende filmgenre vormt de blauwdruk voor een installatie op twee videoschermen, waarin eindeloze bewegende beelden worden gecombineerd. Hierin wordt een groep graffiti-artiesten gevolgd die in het holst van de nacht door de stad trekt.

Graffiti History Tour
Fiona van Alternative Groningen Tour neemt je in oktober mee naar het Groningen van de jaren tachtig. Welke groepen mensen hielden zich toen met graffiti bezig? Hoe keek men toen naar graffiti en hoe staat dat in verhouding tot hoe er vandaag de dag naar street art gekeken wordt? En als je goed kijkt, welke graffiti uit die tijd is er dan nog te vinden? Zondag 6 oktober 16:00 uur, woensdag 9 oktober 17:00 uur, vrijdag 11 oktober 16:00 uur, donderdag 17 oktober 17:00 uur, zondag 20 oktober 16:00 uur, woensdag 23 oktober 17:00 uur, zondag 27 oktober 16:00 uur. Donation based (only cash) richtprijs is € 7,50. De tour duurt 1,5 uur en aanmelden kan via alternativegroningen@gmail.com.

Stichting Kladmuur
Stichting Kladmuur zet zich in voor het verzamelen en archiveren van Gronings graffitimateriaal vanuit stromingen als punk, hiphop, voetbalcultuur en de museumwereld. Dit archief bestaat onder andere uit foto’s, verhalen en krantenknipsels. Het wordt in oktober, de Maand van de Geschiedenis, overgedragen aan de Groninger Archieven.

Museum aan de A
Aan de Schuitemakersstraat ligt de mooiste binnenplaats van Groningen, van Museum aan de A. Het museum is in afwachting van een grote verbouwing en tijdelijk alleen open voor events.

De film is in eerste instantie in een "beta-versie" op de eerste dag van de expositie. Dit spreekwoordelijke schetsboek, het zgn “blackbook” krijgt telkens opeenvolgende versies. Op de laatste dagen van de expositie komt een eind conclusie.

Je ziet dus nieuwe versies van het zelfde project. Daarnaast is de finale van de tentoonstelling dan ook de première van de definitieve kunstwerk.
"Ieder eind is een nieuw begin."